Demokrati Fitness

Lær at være uenige sammen

I samarbejde med Demokrati Garage og støttet af Nordea Fonden laver Rebild Ungdomsskole, der styrker lokale unges demokratiske deltagelse. Demokrati Fitness Demokrati Fitness består af 10 træningssessioner af en halv times varighed med fokus på en række demokrati muskler – f.eks. at lytte til andres perspektiver, være uenige sammen, indgå kompromisser og anerkende andre holdninger end sin egen.

”Udviklingen i det danske samfund og verden viser os tydeligt, at vi ikke kan tage demokratiet for givet. Vi skal aktivt træne vores fælles evne til at indgå i demokratiets mange arenaer for at modgå øget polarisering, mistillid og ekkokamre. Særligt unge skal opleve, at de er inviteret med ombord med flere stemmer, der viser, at demokrati er summen af vores forskelligheder, og det skal opleves som både sjovt og meningsfuldt at bidrage til fællesskabet. Dét er træningsbanen for Demokrati Fitness” fortæller Zakia Elvang, Direktør Foreningen Demokrati Garage.

Lokal forankring i centrum

Et levende demokrati bygger på aktivt medborgerskab, både lokalt og nationalt. Kernen i Demokrati Fitness- programmet er at engagere unge til deltagelse, der hvor de bor, og har deres ungdomsliv i samarbejde med lokale aktører.

Interesseret?
Kontakt Rasmus Rask, irara@rebild.dk // 4073 1598